Informacje logopedy szkolnego


Poniedziałek: -

Wtorek: 9:50 – 14:30 

Środa: 8:00 – 11:30 

Czwartek: 8:00 – 14:30

Piątek: 8:00 – 14:30


W naszej szkole od 2007 roku utworzony został etat logopedy. Funkcję tę pełni mgr Sylwia Madera. Opieką logopedyczną objęte są dzieci z przedszkola w Świdnicy, Koźli oraz uczniowie klas I - III w SP w Świdnicy. We wrześniu przeprowadzane są badania przesiewowe mające na celu sprawdzenie rozwoju mowy, słuchu fonematycznego, fizjologicznego, zaburzeń i wad wymowy. Uczniowie kierowani są również na konsultacje specjalistyczne do neurologa, psychologa, laryngologa, ortodonty lub audiologa. Dzieci u których stwierdzono wadę wymowy, uczestniczą w terapii logopedycznej.

Kim jest logopeda?

To terapeuta zajmujący się pomocą dla dzieci, młodzieży i dorosłych z wadami wymowy takimi jak: seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna, jąkanie. Zadaniem logopedy szkolnego jest zapobieganie zaburzeniom mowy (profilaktyka), rozpoznawanie (diagnoza) oraz usuwanie wad w trakcie terapii logopedycznej.

W ostatnich latach systematycznie wzrasta liczba dzieci z wadami wymowy. Na podstawie diagnozy logopedycznej do najczęściej spotykanych wad zalicza się:

  • Seplenienie międzyzębowe - podczas artykulacji głosek syczących (s,z,c,dz) język wsuwany jest między zęby;
  • Seplenienie proste - czyli zamiana głosek szumiących (sz,ż,cz,dż) na syczące (s,z,c,dz) np. zamiast szafa - safa, czapka - capka
  • Bezdźwięczność całkowita lub częściowa, wymawianie głosek dźwięcznych (g,b,d,z, w,dz) jak bezdźwięcznych (k,p,t,s,f,c) np. woda - fota, zegar - sekar;
  • Rotacyzm - brak artykulacji głoski r lub jej deformacja;
  • Artykulacja zmiękczona głosek syczących np. sanki - sianki, zupa - ziupa, cebula - ciebula;
  • Artykulacja twarda głosek miękkich np. ciasto - casto, siano - sano, nie - ne
  • Wymowa niedbała spowodowana brakiem otwierania ust przy mówieniu, zaciśnięciem szczęk, co powoduje, że mowa jest niewyraźna i niezrozumiała.
  • Korekcja wad wymowy polega na:

    Gabinet logopedyczny wzbogacany jest w wartościowe pomoce i programy multimedialne, które uatrakcyjniają zajęcia. Na zajęcia zapraszani są rodzice, aby mogli kontynuować ćwiczenia usprawniające w domu. Ćwiczenia zapisywane są w zeszytach wraz z codziennym kalendarzykiem, co pomaga w systematyczności terapii. Sukces terapii zależy od w większej części od codziennej, systematycznej pracy rodziców z dzieckiem. Dzięki niej dziecko nauczy się prawidłowo mówić, pisać i czytać. Powodzenia!

    Gabinet logopedy mieści się w sali 32 ( I piętro)

    Logopeda-emisjolog

    mgr Sylwia Madera